Rensa-frysen-puré till gröten

För ett tag sedan skrev jag om barngröt, och till gröten kan man med fördel tillsätta något c-vitaminrikt så som frukt och bär för att öka förmågan att ta upp järnet i paltbrödet. Till kvällen skippar vi oftast det men till morgongröten kan vara gott och bra att ha lite topping på.

Att vänja barn vid söta smaker behöver man inte anstränga sig för, snarare tvärt om. Ni som sett sockerfilmen förstår vad jag menar (men mer om den en annan gång). Kort sagt är det bra att vara restriktiv med sött. Men om/när man ger något sötare vill jag gärna ha koll på vad det är. Visste ni till exempel att fruktjuice som ofta är tillsatt i fruktpuréer och annat sött som finns till små barn är lika sött som vanligt socker? En gröt som jag vid ett svagt tillfälle köpte innehöll över 60 % fruktjuice. Mer socker än gröt med andra ord – galet.

Bättre då att göra egen fruktpuré, det är både smidigt och inte alls tidskrävande. Puré har inte lika hög koncentration av fruktsocker som juice, då bärmassan fortfarande är kvar (dvs fibrer mm). Dessutom vet man exakt vad man har i. Senast tog jag lite av förra årets bärskörd (vi måste verkligen äta mer bär, vi har massa kvar). Den här gången blev det lika delar röda vinbär och jordgubbar som mixades. Jag frös in det i iskuber, sen klart! Perfekt to go mat är för övrigt en portion gröt + en iskub fruktpuré i en liten honungsburk. Kall gröt? Japp – supergott, mättande och nyttigt!

vinbär jordgubbar

4 reaktion på “Rensa-frysen-puré till gröten

  1. Håller fullständigt med. Det är skrämmande egentligen hur mkt socker folk stoppar i sig utan att reflektera över det. Och ännu värre om man stoppar i sina barn en massa socker, de har ju liksom inget annat val än att äta vad de får…

    • Ja, försöker dra ner på vår sockerkonsumtion, men det är svårt… Kommer skjuta på Elises sockerpremiär så länge det bara är möjligt. Bara onödigt att introducera det!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *